سيم و مفتول از ديرباز در صنايع مختلف كاربردهاي فراواني داشته است. صنايع الكترونيك، حمل ونقل، پزشكي، مخابرات، جواهرسازي، نظامي، ابزارهاي دقيق و... با مفتول و سيم سر و كار دارند. شايد شما هم جزو آن دسته افرادي باشيد كه براي ساخت دستگاه خود، نيازمند استفاده از يك سيم با آلياژ خاص باشيد يا يك سيم با قطر خاص مد نظر شما باشد.
شركت فنون سيم اسپيد در سال 94 جهت تهيه محصولات در حوزه مفتول و سيم از آلياژهاي خاص و در قطرهاي متنوع ثبت شد. تيم تشکیل دهنده  اين گروه فارغ التحصيلان رشته مهندسي مواد از دانشگا ههاي معتبر كشور هستند و از سال 87 نخستين كار خود را در اين حوزه با همكاري دانشگاه شروع کردند. اين شركت با گذشت زمان اقدام به توسعه محصولات خود کرده است و هر ساله محصولات جديدتري را ارائه مي دهد. عليرضا عسگرياني، متولد سال 1364 و فار غالتحصيل دكتراي مهندسي مواد و متالورژي از دانشگاه تهران در سال 96 ، مديرعامل اين شركت است.


از تاسيس شركت فنون سيم اسپيد بگوييد؟
در سال 88 بعد از آنكه در رشته مهندسي مواد و متالورژي در مقطع كارشناس يارشد از دانشگاه تهران فارغ التحصيل شدم، با يكي از دوستانم در دانشگاه شروع به همكاري کردیم كه بعد از چند سال آن همكاري و مشاركت كوچك منشأ تاسيس شركت فنون سيم اسپيد شد. اين همكاري به اين نحو بود كه ايشان پروژه اي از صنايع نظامي شامل توليد قطعاتي از يك سيم نازك از جنس آلياژ طلا-نقره را پيش مي بردند. من در آن برهه با همكاري ای كه با ايشان داشتم، تجربياتي را در زمينه كشش سيم و ساخت به دست آوردم. بعد از اين تجربه به سربازي رفتم و سپس در مقطع دكترا در دانشگاه تهران قبول شدم. در آن زمان كارهاي متفاوتي را مثل تدريس در دانشگاه و كار پاره وقت مهندسي تجربه كردم. بعد از آن به همراه همان دوست با توجه به آموخته ها و تجارب و امكانات موجود، تصميم گرفتيم كه مجددا با گرفتن پروژه، اقدام به راه اندازي مجدد كار كشش سيم کنیم. پس اقدام به تبليغ كار از طريق آگهي اينترنتي كرديم. در ادامه مسيرهايي كه آن آگهي براي ما به وجود آورد، به جدي تر شدن راه اندازي شركت منجر شد.


بعد از آن تبليغات اينترنتي چه اتفاقي افتاد كه فنون سيم اسپيد به اين مرحله رسيده است؟
همان طور كه گفته شد، بعد از سربازي تبليغات اينترنتي انجام داديم و توانايي مان در ساخت سيم و مفتو لهاي خاص را اعلام كرديم. اين آگهي در اسفند 90 بارگذاري شد و بعد از يك سال و نيم يعني در خرداد 92 نخستين تماس را دريافت كرديم و اين سفارش به شروع كار ما منجر شد. ابتدا آزمون و خطاهاي زيادي را براي رسيدن به يك محصول مطمئن تجربه كرديم تا به مرور همه چيز سريع تر شد و به روال خوبي دست يافتيم.6  ماه از اين ماجرا و نخستين سفارش ما نگذشته بود كه دوباره از طريق همان آگهي ها با ما تماس گرفتند. يك سفارش كوچك به ما داده شد كه سودي هم براي ما نداشت، اما از آنجا كه اين سفارش از طرف يك صنعت معتبر نظامي بود، انگيزه بالايي براي توليد محصول داشتيم. اين كار تجربه خوبي بود و آن فرد كه اين سفارش را پيگيري مي كرد، ما را به دو صنعت ديگر هم معرفي کرد كه در ادامه يكي از آن دو صنعت با ما تماس گرفت. اين تماس به شكل گيري يك همكاري جديد و ايجاد تنوع در كارهاي ما منجر شد.


كارگاه توليدی شما ابتدا در كجا قرار داشت؟
براي توليد محصولات ابتدا از بيرون خدمات گرفته مي شد و قسمتي از كار نيز در بخشي از خانه دوست من كه به كارگاه تبديل شده بود، انجام ميگرفت با توجه به اينكه كار ما به فضاي زيادي نياز نداشت این کارگاه براي ما در آن برهه زماني كافي بود.


چه چيزي باعث شد كه به پارك علم و فناوري دانشگاه تهران ورود پيدا كنيد؟
همان طور كه گفته شد، من دانشجوي مقطع دكترا در دانشگاه تهران بودم و همواره از حضور در اين دانشگاه كه مادر دانشگاه هاي ايران است، به خود ميبالم  در سال 94 در برنامه شكوفايي كه در پارك برگزار شد، حاضر شدم. در آن برنامه ي كسري دور ههاي مالي، بازاريابي و نوشتن طرح كسب وكار را گذرانديم كه بعدها در شرك تداري هم بسيار مفيد بود. بعد از آن بود كه در فراخوان سال 95 ورود شركت ها به پارك علم و فناوري دانشگاه تهران، جهت توسعه كار و قرار گرفتن در زيرمجموع ههاي دانشگاه تهران، درخواست ورود به پارك را ارائه داديم و بعد از گذراندن يك پروسه 6 ماهه ارزيابي، وارد پارك علم و فناوري دانشگاه تهران شديم.


فنون سيم اسپيد چه محصولاتي را توليد میکند؟
محصولي كه ما توليد مي كنيم، سيم و مفتول هاي خاص است. يعني سيم هايي را از نظر آلياژ و ابعاد توليد میکنیم كه در بازار وجود ندارد. قطر سيم هايي كه در بازارند نهايتا تا 100 ميكرون از جنس مس هستند، ولي ما قادر به ساخت سيم هايي تا 20 ميكرون يا كمتر، از جنس پلاتين، طلا، نقره، پالاديوم، تيتانيوم و آلياژهاي اين فلزات هستيم. لازم به ذكر است كه 20 ميكرون از نازك ترين موي انسان نيز نازك تر بوده و فرايند ساخت بسيار پيچيدها ي دارد. فرايند توليد محصول شامل تهيه مواد خام، آلياژسازي و سپس مراحل تبديل آن به سيم است. تمامي مراحل توليد در خود شركت ا نجام میگیرد.

چه بازار هايي را مدنظر داريد؟ بازار هدف شما چه صنايعي هستند؟
بازار هدف ما بسیار گسترده و در عين حال محدود است. اين محصولات در چارچوب جهاني بازار گسترده اي شامل صنايع پزشكي، نظامي، هوافضا و الكترونيك دارد، اما از آنجا كه اين محصول در قطعات با تكنولوژي بالا استفاده مي شود و اين قطعات در كشور ما توليد نمي شوند، در داخل كشور بازار اين محصول محدود است. در آينده نزديك، با پوشش دادن كل نياز داخل و همچنين ورود به بازارهاي صادراتي بازار هدف اين محصول بسيار گسترده می شود.


از چه مد لهايي براي بازاريابي استفاده میکنید؟
مدل هاي مختلفي را امتحان كرده ايم و بازاريابي از نوع ويزيتوري بيشترين بازدهي را داشته است. يعني ارائه محصول در محل و كسب اعتماد مشتري. البته مشتريان بسياري هم كه قابليت وارد كردن محصولات مورد نظر خود را ندارند نيز از طريق تبليغات ما را پيدا میکنند و به سراغ ما مي آيند.


آيا رقباي خارجي هم داريد؟ محصول شما در مقايسه با آنها چه مزايايي دارد؟
بله، رقباي چيني، هندي و اروپایی زيادي وجود دارند. اگر بخواهم از لحاظ كيفي محصول خودمان را با نمونه خارجي مقايسه کنم، بايد اين را بگويم كه كيفيت سيم ها زماني كه به ابعاد ريزي مي رسند بايد بالا باشد تا بتوان چنين محصولي را توليد كرد. به عبارتي اگر كيفيت پايين باشد، محصول به آن سايز توليد نمي شود. به همين دلیل مدعي هستيم كه با حفظ كيفيت مي توانيم محصولي از لحاظ قيمتي ارزان تر و توليد داخل را در اختيار مشتري قرار دهيم.

از چه مدل هايي براي كسب درآمد استفاده مي کنيد؟
عمده درآمد ما را بخش فروش محصول تشكيل میدهد و بخش خدمات ما بخشي نوپاست و در حال توسعه آن هستيم.


چه چشم اندازي را براي 10 سال آينده فنون سيم اسپيد ترسيم كرده ايد؟
در بازار سيم و مفتول ايران محصولات زيادي وجود دارند كه وارداتي هستند. يعني از مفتول هاي استيل گرفته تا مفتول هاي ديگر بيشتر آنها وارداتي هستند. مثلا 20 درصد وزن لاستيك هاي خودرو مفتولی است كه از خارج از كشور تامين مي شود يا مفتول هاي ماشين كاري كه با نام مفتول وايركات معروف است و بسيار در ايران مصرف مي شود. چشم انداز 10 سال آينده ما رفتن به سمت محصولات متنوع تر سيم و مفتول كه پيش از اين از خارج از كشور تامين شده و تبديل شدن به برند برتر در اين زمينه است.


حضور در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران چه مزايايي براي شما داشته و چه حمایت هایی  از شما شده است؟
حمايت هاي پارك در بحث رونمايي ها، فن بازار و شركت در نمايشگا هها بسيار مفيد بوده است. مزيت ديگر آن نگاه رو به جلويي است كه در پارك وجود دارد. علاوه بر آن قرار گرفتن در كنار شركت هايي كه همه يك مسير را مي روند و اين در كنار هم بودن در پارك علم و فناوري به شركت ها كمك مي کند از تجارب يكديگر بهره مند شوند.


به عنوان صحبت پاياني درباره مسائل موجود در زمينه كارآفريني و تجربيات خود در اين زمينه بفرماييد؟
بحثي به نام كارآفريني وجود دارد و همه وقتي كارآفرين م يشوند، شروع به فرموله كردن آن مي كنند، ولي چيزي كه من ديدم اين است كه كارآفريني يك تجربه شخصي است و هيچ تجويزي در اين زمينه وجود ندارد. در كشور ما فرصت ها زياد است، ولي در طرف مقابل تهديدها بسيار بيشتر هستند كه مانع موفقيت يك شركت نوپا میشوند.
در نهايت پيشنهاد مي كنم كارآفرين هاي موفق با ايجاد دورهمي هايي به اين شركت هاي نوپا كمك كنند و را ههاي عبور از اين تهديدها را منتقل سازند. در واقع كارآفرين هاي متعددي بايد باشند تا بتوان راهكاري براي تهديدهاي متنوعي كه وجود دارد، پيدا كرد و اين اتفاق تنها با ايجاد گروه هاي كارآفريني ممكن است.