پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی "EXPORTECH" را با هدف استفاده از ظرفیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ایجاد اشتغال و توسعه منطقه، شناسائی استارت آپ های حوزه صادرات و واردات، افزایش تعاملات با تجار و بازرگانان کشور و... را در تاریخ 23 و 24 خرداد ماه در سالن همایش های بین المللی منطقه ازاد انزلی برگزار کرد.


این رویداد در سه بخش پنل چالش های مناطق ازاد و مناطق ویژه اقتصادی، نمایشگاه محصولات فناورانه و Reverse Pitch  و معرفی ایده‌های برتر برگزار شد.


مراسم افتتاحیه:


دکتر عباس زارعی هنزکی ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در بخش افتتاحیه مراسم اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: امروز اولین نشست تخصصی برگزار می‌شود و رسم است نگاه استارت آپی به حل مسئله بیشتر باشد؛  اقتصاد دانش بنیان اساسا بر ۵ محور اساسی بنیان گذاشته شده است،  این ۵ حلقه یک نقطه اشتراک دارند و آن پارک علم و فناوری است.

وی بیان کرد: ایده در یک مسیر مشخص باید رشد کند تا در نهایت به مرحله تولید رسیده و در بازار به فروش برسد که در آن یکی از مهمترین بخش ها بحث خواسته های مشتری است. در راستای رسیدن به هدف نهایی یک ایده باید به ایجاد فضاهایی به عنوان مرکز رشد اهمیت فراون داد. پارک علم و فناوری نقطه عطف این موضوع بوده و هرچند دشوار اما کار خود را در این مسیر به خوبی انجام می‌دهد.

زارعی با اشاره به اینکه باید در مسیر رشد استاندارد لازم را رعایت کنیم،  ادامه داد:  در طراحی جدید یک مسیر نوین رعایت استاندارد لازم مهم است،  ما فکر می‌کنیم منطقه آزاد نقطه اتصال اصلی بین مارکت بیرونی و اقتصاد دانش بنیانی است که برگرفته از ایده های خلاقانه و فناورانه ای است که قابلیت هردو  کسب و کار داخلی و خارجی را دارند.

دکتر اکبر افتخاری معاون تولید،  صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در افتتاحیه مراسم اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی EXPORTECH اظهار کرد: اساسا آنچه این نشست و همایش را جذاب می‌کند موضوع ترکیب تکنولوژی با صادرات است. امروزه با واژگان جدیدی در زمینه توسعه اقتصادی روبه رو هستیم که مفهوم قوی‌تری دارند؛  موضوع تکنولوژی به ویژه دیجیتال یک گام فراتر از آی تی است. در موضوع صادرات مباحث مختلفی مطرح شده است که همه این موضوعات نشان از نقش مهم صادرات در تولید یک کشور دارد. اما امروزه باید دانست که همگام شدن صادرات با تکنولوژی هدفمند لازم برای آن نیاز اصلی برای رشد اقتصادی صادراتی می باشد.

افتخاری ادامه داد: ترکیب تکنولوژی با مفاهیم جدید، یک عصر جدیدی را ایجاد کرده است که در حقیقت فلسفه وجودی  مناطق آزاد بهره گیری از این ترکیب می باشد. بستر در مناطق آزاد آماده است تا بتوانیم این مسیر را طی کنیم و به نتیجه برسیم.

دکتر رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی EXPORTECH اظهار کرد: مناطق آزاد ابزاری مهم در راستای توسعه تجارت خارجی و سرمایه گذاری است. چگونگی شکل گیری یک منطقه آزاد و فعال نیازمند چارچوب ها، قوانین و زیرساختهایی می باشد که اولین مطلب حائز اهمیت در ایجاد یک منطقه آزاد بوده که درنهایت موفق یا ناموفق بودن این ساختار ایجاد شده را تعیین خواهد کرد.

مسرور در ادامه و در راستای ایجاد شدن یک منطقه آزاد موفق به موارد زیر اشاره کرد :  اینکه دولت‌ها به چه میزان به مدل ایجاد شده برای مناطق آزاد توجه دارند بسیار مهم می باشد ؛ اقتصاد باز یا بسته نیز عامل دیگر بسیار مهم در موفقیت این مناطق است،  که همه این ها به موضوع قوانین و مقررات با این هدف که چه میزان قوانین و با چه کیفیتی برای این مناطق در کشور وجود دارد مرتبط است. ایجاد این قوانین هدفمند از جهت ایجاد یک نظام واحد در این مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است.


برگزاری پنل ها:

 

بخش بعدی رویداد برگزاری پنل های تخصصی در حوزه رفع چالش ها و چگونگی بهره گیری همه جانبه از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود :

پنل اول این رویداد تخصصی  با موضوعیت "چالشهای قوانین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور" و با اعضای دکتر جعفر آهنگران (مدیریت امور مناطق ویژه اقتصادی کشور)، مهندس سید محمد تقوی (معاون مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران)، مهندس عبدالرضا نادری (مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی-تجاری گرمسار)، مهندس محمود اسکندری (مدیر کل دفتر صادرات خدمات و محصولات دانشبنیان سازمان توسعه تجارت)، مجید عبدی (معاون دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی معاونت مالیاتهای مستقیم)، دکتر اکبر افتخاری (معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد)، مهندس وحید طالب پور (معاون اقتصادی منطقه آزاد انزلی) برگزار شد.

پنل دوم رویداد با موضوعیت "نقش توسعه فناوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور" و با اعضای دکتر عباس زارعی هنزکی (ریاست پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، دکتر سجاد نوری (مدیر صنایع خلاق شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، دکتر ابراهیم جلیلی (معاون اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی ماکو)، دکتر خضرایی منش (مدیر انتقال فناوری شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی)، دکتر رضا پدیدار (ریاست کمیسیون انرژی و محیط زیست  اتاق بازرگانی)، آقای سید مهدی علیزاده طباطبایی (مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان)، آقای سید امید شهیدی نیا (مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر)، دکتر علی باستی (ریاست پارک علم و فناوری گیلان)، مهندس وحید طالب پور (معاون اقتصادی منطقه آزاد انزلی) برگزار شد.


نمایشگاه محصولات فناورانه:


در این بخش بازدید از غرفه¬های سازمان¬ها، پارک ها، شرکت ها و یا مراکز جهت ارائه خدمات خود، ارائه محصول با قابلیت سرمایه گذاری بر روی آن از جهت صادرات و یا ارائه ایده¬های خلاقانه و فناورانه در این حوزه صورت گرفت. این نمایشگاه شامل 23 غرفه بود که از خریداران این غرفه ها می توان به پارک های علم و فناوری، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت های دانش بنیان و استارت آپی، صندوق های پژوهش و فناوری و ... اشاره کرد.


جلسات B2B:


همزمان با برگزاری پنل های مربوط به رفع چالش ها در بخشی دیگر از سالن برگزاری رویداد جلسات B2B، بمنظور اتصال ایده  به سرمایه گزار برگزار می شد.

در این خصوص و در بخش جلسات B2B مربوط اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی "EXPORTECH" نفیسه سید محمدی مدیر بخش قراردادها و خدمات مدیریتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار کرد: بازاریابی B2B شامل فروش محصول و یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر است؛  تکنیک های بازاریابی B2B برهمان اصول اساسی بازاریابی مصرف کننده تکیه می‌کند، اما با روشی منحصر به فرد اجرا می شود.

سید محمدی تشریح کرد: در تجارت B2B هرآنچه که بتواند امور خرید و فروش را سرعت و سهولت بیشتری دهد از قبیل شرکا و خدمات مرتبط با تجارت  همچون تامین کنندگان، خریداران، ترانزیستورهای دریایی محصولات، logestic (پشتیبانی) ، سرویس های بازرسی، کاربری‌های نرم افزار و… در مکان واحدی جمع می‌شوند؛ یافتن راه های جدید برای ترویج روابط  از طریق رسانه های اجتماعی در حال حاضر یک موضوع داغ در جهان و بازاریابی B2B است.

وی بیان کرد: در B2B جلسات متعددی برگزار می‌شود و در صورتی که در این جلسات مذاکرات به نتیجه برسد VC یا مشارکت انجام می‌شود؛  در این رویداد تصمیم گرفتیم جلسه B2B را بین نهادها،  کارفرمایان بالقوه،  برخی سرمایه گذاران،  صاحبان طرح و ایده،  تعدادی عضو پارک دانشگاه تهران،  تشکیل دهیم که بالغ بر ۱۱ جلسه بین شرکت‌ها و هسته‌ها تشکیل شد.


Reverse Pitch


روز دوم رویداد به طور کامل به بخش "Reverse Pitch"  اختصاص داده شد. بمنظور رفع چالش های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجموعه مشکلات و چالش های اساسی این مناطق از تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال کشور جمع آوری گشته و در یک لیست کامل قرار گرفته شد. در این بخش پروپوزال های برگزیده شده، در بخش داوری آنلاین رویداد ، مربوط به شرکت ها، تیم ها و اشخاصی که در زمینه های ذکر شده در "لیست چالش ها" دارای ایده بوده اند در حضور هیئت داوران ارائه و مورد پرسش و پاسخگویی و امتیاز دهی قرار گرفت. در ادامه جمع یندی امتیازات توسط داوران انجام شد و طرح های برگزیده در این بخش اعلام شد که شامل یک طرح ممتاز و سه طرح برتر بود که لیست برگزیدگان به قرار زیر است :

علی قربانخانی با طرح استفاده از کانتینرهای فرسوده حمل بار بعنوان نفر ممتاز

سه طرح برتر: 

اشکان توپشکن با طرح کنترل مدیریت انرژی باطری در سیستم خورشیدی

میلاد توصیفی با طرح سامانه های بازرسی کانتینر و خودروهای سواری

امیرحسین ابراهیمی خیمه سری با طرح مدیریت پسماندها در مناطق آزاد کشور


مهندس خدیجه امیریان دبیر اولین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی "EXPORTECH"در پایان این رویداد دو روزه بیان کرد :  رویداد " EXPORTECH"  توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری منطقه آزاد انزلی و به عنوان اولین رویداد تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف استفاده از ظرفیت های موجود در این مناطق بمنظور بهبود اقتصاد صادراتی کشور و کمک به رفع چالش¬های موجود در این مناطق با استفاده از ایده¬های خلاق در این حوزه و همچنین اتصال این مناطق به هم با هدف فعالسازی شاه راه¬های اقتصادی کشور برگزار شد.

ایشان بیان کرد : این رویداد می¬تواند شروعی برای ایجاد یک جریان به منظور برگزاری رویدادهای با این موضوعیت و اهداف در مناطق آزاد و اقتصادی دیگر باشد تا با شکل گرفتن یک موج همکاری همه جانبه در راستای بهبود فعالیت این مناطق، در نهایت با ایجاد یک شاه راه اقتصادی صادراتی فعال در کشور به شاه راه صادراتی جاده ابریشم جدید متصل شویم.