درمراسم چهار روزه رویداد سرمایه گذاری (UTINVEST) پارک علم و فناوری دانشگاه تهران 8 کارگاه آموزشی در دو نوبت صبح و بعدازظهربه ترتیب با عناوین "نحوه تدوین طرح کسب و کار مطلوب سرمایه گذاران برای شرکت های نوپا"، کارگاه ضرورت توجه به شاخص های سرمایه گذاری پایدار در معماری کسب و کار نوپا (رویکرد GDPR  برای کسب و کارهای نوپا)، "کارگاه ساز و کارتامین مالی و ورود به فرابورس و بازار سرمایه"، "کارگاه حلقه های تامین مالی نوآوری در فرابورس ایران"، "کارگاه شرکت های دانش بنیان، الزامات و مزایا"، "کارگاه آشنایی با موضوع بلاک چین"، "کارگاه بوم ناب کسب و کار" و "کارگاه پرورش ایده و خلق کسب و کار" برگزار شد.

در ادامه خلاصه ای مباحث مطرح شده در این کارگاهها عنوان می شود.


کارگاه "نحوه تدوین طرح کسب و کار مطلوب سرمایه گذاران برای شرکت های نوپا"


احسان شمس، مدرس این کارگاه و کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت توسعه صنایع بهشهردر ابتدا با ارائه تعریفی از طرح کسب و کار گفت: در واقع این طرح سند مکتوبی است که طی آن جنبه های مختلف یک طرح و برنامه های کاربردی آن بیش از راه اندازی مورد بررسی قرارمی گیرد و مسیر حرکت کارآفرین به تفصیل نشان داده خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین طرح کسب و کارگفت: بررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه پیش فرض های ذهنی، فراهم کردن یک آزمون امکان پذیری، گرفتن تصمیمات بهتر و جمع آوری اطلاعات، ابزار اندازه گیری و ابزار ارتباطی و تامین مالی از جمله این ضرورت هاست که باید به آن توجه کرد.

وی استفاده کنندگان از این طرح را در ابتدا سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: باید طرحی تدوین شود که مبنایی برای کسب سرمایه باشد وهمچنین مدیریت و کارکنان و بانک ها و موسسات مالی از دیگر استفاده کنندگان طرح کسب و کار هستند.

شمس انواع طرح های کسب و کار را شامل طرح کسب و کار یک صفحه ای، طرح توجیهی فنی _اقتصادی(طرح امکان سنجی) و طرح کسب و کار جامع عنوان کرد و با ارائه سه قسمت مهم ازبخش های مختلف طرح کسب و کار جامع به بخش خلاصه مدیریتی، تجزیه و تحلیل محیطی و بازار و برنامه مالی اشاره کرد.

وی با اشاره به سه بخش ذکر شده خطاب به شرکت ها تاکید کرد: در طرح های کسب و کار اصولی چون "خلاصه، شفاف ومنطقی بودن"، "واقع بینانه، هیجان انگیز و آینده نگربودن طرح"، "تمرکز برمشتری"، "مزیت رقابتی"، "توجه به ریسک ها"، "واقع بینانه بودن درآمدها و هزینه ها" و "دست کم نگرفتن رقبا" باید مورد توجه قرار گیرد.

** کارگاه ضرورت توجه به شاخص های سرمایه گذاری پایدار در معماری کسب و کار نوپا (رویکرد GDPR  برای کسب و کارهای نوپا)

مریم حکمت، کارشناس ارشد سرمایه گذاری پایدار در حوزه های نوین شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران و مدرس کارگاه ضرورت توجه به شاخص های سرمایه گذاری پایدار درمعماری کسب و کار نوپا، با تاکید برضرورت توجه سرمایه گذاران به مباحث محیط زیستی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی گفت: سرمایه گذاری مسوولانه، سبز و با وجدان اخلاقی از دیگر موضوعاتی است که از سوی سرمایه گذاران باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با ارائه توضیحاتی از مقررات حفاظت از داده های عمومی (GDPR )، گفت: مقررات حفاظت اطلاعات عمومی برگرفته از قانون حفاظت داده در سطح اتحادیه اروپا است که جایگزین دستورالعمل "حفاظت از اطلاعات اتحادیه اروپا"  تدوین شده در سال 1995 شده است.

وی افزود: قانون ذکر شده، برای هماهنگی قوانین حفظ حریم خصوصی در سرتاسر اروپا و با هدف محافظت و توانمندسازی حریم خصوصی داده شهروندان اتحادیه و تحول در شیوه برخورد سازمان ها با رویکرد حریم خصوصی داده ها در سراسر اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

حکمت درخصوص ضرورت استفاده استارتاپ ها از قانون فوق، گفت: استارتاپ ها به منظور ایجاد مزیت رقابتی، کاهش ریسک های احتمالی، کسب اعتبار و شهرت، جذب سرمایه و عرضه اولیه راحت تر لازم است از این قانون بهره مند شوند.

وی درخاتمه اقداماتی که لازم است استارتاپ ها برای اجرای GDPR  انجام دهند را شامل مطالعات و آموزش ها با محوریت GDPR  به کارمندان براساس قوانین روز، اطلاع رسانی به مشتریان، ایجاد ویدئوهای آنلاین برای آموزش به مشتریان آنلاین، دسته بندی داده ها بر اسلس قوانین GDPR، استخدام یک حقوق دان و وکیل، استخدام متخصص حفاظت از داده ها و پردازشگر و کنترل داده ها عنوان کرد. 


"کارگاه ساز و کارتامین مالی و ورود به فرابورس و بازار سرمایه"


ندا بشیری، مدیر ابزارهای نوین فرابورس ایران و مدرس "کارگاه  ساز و کارتامین مالی و ورود به فرابورس و بازار سرمایه" انواع روش های تامین مالی را برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها تشریح کرد. 

وی به دو روش های تامین مالی اشاره کرد وگفت: از جمله این روش ها میتوان به تامین مالی مبتنی بر سرمایه و تامین مالی مبتنی بر بدهی اشاره کرد.

به گفته وی، تامین مالی مبتنی بر سرمایه به سه بخش سهام، صندوق های پروژه و صندوق های جسورانه تقسیم می شود و همچنین تامین مالی مبتنی بر بدهی نیزبخش هایی چون اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق رهنی و اوراق منفعت را شامل می شوند.

بشیری در ادامه به بیان جزییات روش های تامین مالی پرداخت.

"کارگاه حلقه های تامین مالی نوآوری در فرابورس ایران"


حسین نظام دوست، رئیس اداره نهادهای نوین مالی شرکت های فرابورس ایران و مدرس کارگاه حلقه های تامین مالی نوآوری در فرابورس ایران، طی سخنانی در جمع نوآوران و شرکت های دانش بنیان با معرفی بازار ملی کشور به بخش مالی اشاره کرد و گفت: بخش مالی به سه زیر مجموعه بازار سرمایه، بازار پول و بخش بیمه تقسیم می شود. در این راستا سازمان بورس و اوراق بهادار زیر مجموعه بازار مالی قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به ثبت شرکت فرابورس ایران در آبان ماه 1387 به معرفی بازارهای فرابورس پرداخت.

نظام دوست در ادامه به مراحل رشد کسب و کار از ایده تا عرضه عمومی طی 7 تا 10 سال اشاره کرد و گفت: این مراحل به ترتیب شامل "خلق ایده در دانشگاهها و مراکز توسعه" ، "شناسایی، ارزیابی و انتخاب"، "ثبت دارایی فکری"، "عرضه در بازار دارایی فکری"، "توسعه و راهبری تیم و ساخت نمونه" ، "رشد در صندوق های سرمایه گذاری جسورانه"، "شراکت با سرمایه گذاران ن هادی در بازار شرکت های کوچک و متوسط یا از طریق عرضه خصوصی" و در نهایت "عرضه عمومی در بازار اول یا دوم فرابورس ایران" است.

وی در خاتمه خدمات فرابورس ایران در حوزه تامین مالی نوآوری و کار آفرینی را شامل 

بازار دارایی فکری، تامین مالی جمعی، صندوق سرمایه گذاری جسورانه، صندوق سرمایه گذاری خصوصی و صندوق سرمایه گذاری در صندوق ها عنوان کرد.


کارگاه شرکت های دانش بنیان، الزامات و مزایا


سید علیرضا طباطبایی، سرارزیاب کارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی موسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مدرس این کارگاه به معرفی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و اعضای کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت و موسسات دانش بنیان پرداخت.

وی با طرح این سوال که چه محصول و خدماتی دانش بنیان هستند، گفت: محصولی که به سختی قابل کپی برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت های دیگر به بازار باشد. 

وی ادامه داد: این محصول باید نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه تیم فنی خبره برای کسب آن باشد و همچنین منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده ای در محصول شده باشد. 

طباطبایی خاطرنشان کرد: هر محصولی که همزمان این سه شرط را داشته باشد فی ذاته و بدون درنظر گرفتن شرایط شرکت تولید کننده، دانش بنیان است؛ اما برای اینکه شرکتی در این محصول دانش بنیان شود لازم است شروط دیگری را پاس کند. 


 کارگاه آشنایی با بلاک چین

مصطفی نقی پورفر، بنیان گذار آزمایشگاه نوآوری زنجیره بلوک با معرفی بلاک چین و تاریخچه و کاربردها و آینده آن 

در کارگاه آشنایی با بلاک چین مطرح شد: 

حضور بلاک چین در میان 5 فناوری مهم سال / بلاک چین تغییری بنیادی در ساختار تبادلات بین افراد ایجاد کرده است

بنیان گذار آزمایشگاه نوآوری زنجیره بلاک چین گفت: گارتنر فناوری بلاکچین را همانند سال گذشته در بین 5 فناوری مهم سال قرار داده است. حضور چندین ساله این فناوری در فهرست مهمترین و چالش برانگیزترین فناوری های دنیا نشان از اهمیت آن دارد.

مصطفی نقی پور فر در کارگاه آشنایی با بلاک  چین افزود: فناوری بلاکچین در واقع تغییری بنیادی در ساختار تبادلات بین افراد ایجاد کرده است. به طور سنتی کنترل ارتباطات میان افراد جامعه از طریق نهادهای مرکزی انجام می شد. علت این امر ایجاد اعتماد و جلوگیری از بروز اختلافات در تعاملات میان دوطرف بود. بنابراین واسطه همواره باید قدرتی بالاتراز دو طرف ارتباط داشته باشد تا امکان اجرای تصمیمات وی در جامعه مهیا شود.

وی اظهار داشت اگرچه استفاده از واسطه مرکزی منافع بسیاری را برای جامعه مهیا می کند، اما آسیب هایی مانند سوگیری و جهتگیری نهاد واسطه به نفع یک طرف ارتباط به صورت عمدی یا سهوی را نیز در پی دارد. با توسعه فناوری به خصوص در بستر وب در سال های گذشته برخی از چالشگران راه حل هایی را پیشنهاد دادند که هرکدام به گونه شکل واسطه گری را تغییر داده و بجای استفاده از واسطه های مرکزی، واسطه های غیر متمرکز و توزیع شده را بکارگرفته اند.

نقی پور فر تاکید کرد: شبکه های بلاکچینی یکی از راه حل هایی است که می تواند سرعت، دقت، قابلیت اطمینان و شفافیت را در حد بسیار زیادی به کاربران خود ارائه دهد. دلیل این ادعا در شبکه های بلاکچینی ساختاری است که این شبکه ها از آن پیروی می کنند. این شبکه ها داده ها را به صورت توزیع شده در سرورهای مختلف ذخیره کرده و نحوه ذخیره داده ها به گونه ای است که امکان حذف و یا تغییر نواخواسته در پایگاه داده به صورت عملیاتی بسیار اندک و در حد صفر است. 

بنیان گذار آزمایشگاه نوآوری زنجیره بلاک چین خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه برای اینکه شبکه بیت کوین که امروزه کاربران بسیاری در سراسر دنیا دارد، هک شده و یا تغییری در تراکنش های آن به وجود آید یک فرد یا نهاد باید بیش از نیمی از ماینرهای موجود در دنیا را بدست آورد و به این ترتیب تراکنش هایی را ثبت کند که واقعی نیستند. در این حالت چند صد میلیارد دلار هزینه برای وی به همراه دارد و در انتها چیزی که عاید وی می شود صفر است. چراکه پس از انجام اولین تراکنش غیر واقعی قیمت این رمزارز به صفر خواهد رسید. از طرفی برای هک کردن چنین شبکه¬ای نیاز به هک همزمان چندین میلیون نود وجود دارد چراکه هر 10 دقیقه تمام شبکه بروز رسانی شده و اطلاعات اشتباه از شبکه حذف می شود.

وی ادامه داد: از دیدگاه بسیاری از فعالین و طرفداران بلاکچین این فناوری و فناوری های مکمل و مشابه آن در آینده نزدیک تغییر پارادایم گسترده ای را در جهان به وجود خواهند آورد. بنابراین فرصت بسیار مناسبی برای مردم درکشورهای مختلف دنیا به وجود آمده است تا نقطه عطف جدیدی در مسیر توسعه خود ایجاد کرده و تجربه کنند.

نخستین کارگاه آشنایی با بلاک چین دی ماه سال جاری در نمایشگاه بین المللی تهران توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با محوریت ، معرفی بلاک چین، تاریخچه بلاک چین، کاربردهای بلاک چین و آینده بلاک چین برگزار شد.

کارگاه بوم ناب کسب و کار

محمد غفاری، مدرس دوره های تخصصی بازار یابی، فروش و توسعه کسب و کار با بیان اینکه برای ایجاد یک کسب و کار در ابتدا یک ایده در ذهن شکل می گیرد، گفت: "ایجاد نمونه" ، "تجاری سازی"، "معرفی و برندینگ" و "مدیریت کسب و کار، بازاریابی و فروش و.... " از اقدامات دیگر است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد یک بیزینس مدل  و یا ساختار مدل کسب و کار گام های متعددی وجود دارد، گفت: گام اول این اقدام ارزش است مبنی بر اینکه می خواهیم چه ارزشی را از چه مسیری ارایه می دهیم.

وی ارتباط با مشتری را سومین گام ایجاد یک بیزینس مدل عنوان و تاکید کرد: در یک کسب و کار موفق باید با مشتری های خود ارتباط برقرا کنیم و حتی وجود مشتری معترض نقطه قوتی برای پرش آن کسب و کارمحسوب می شود.

غفاری با بیان اینکه شناسایی جریان های درآمدی گام بعدی یک بیزینس مدل محسوب می شود، اظهارکرد: برخی از روش های ایجاد درآمد شامل فروش دارایی، حق استفاده، اجاره، دریافت تبلیغات است.

مدرس دوره های تخصصی بازار یابی، فروش و توسعه کسب و کار افزود: در مرحله بعد باید فعالیت های کلیدی طراحی و مشخص شود تا پروسه پیش رود. 

وی ادامه داد: مدیریت منابع و نحوه استفاده از منابع و شرکای کلیدی و ساختار هزینه ای از دیگر گام های لازم برای یک بیزینس مدل به شمار می رود.

وی با طرح این سوال که چرا باید شرکای کلیدی داشته باشیم، تصریح کرد: به منظور بهینه سازی، صرفه اقتصادی، کاهش ریسک و کسب منابع و فعالیت های خاص این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: پس از ایجاد مدل کسب و کار می توانیم وارد فضای نمونه سازی شویم و در ابتدا نباید شروع به ساخت نمونه کرد.

مدرس دوره های تخصصی بازاریابی، فروش و توسعه کسب وکار به پروسه تفکر ناب اشاره کرد و گفت: شناسایی مسیر ارزش به سمت مشتری، به جریان انداختن بدون وقفه ارزش به سمت مشتری، ایجاد سیستم کششی برای مشتری ، تعقیب کمال و شناخت ارزش مورد نیاز مشتری از جمله اصول پروسه تفکر ناب به شمار می رود.


کارگاه پرورش ایده و خلق کسب و کار

رضا کرد مشاور کسب و کار و ارزیابی و مدرس کارگاه پرورش ایده و خلق کسب و کار از جمله مراحل کارگاه را شامل ایده پردازی، طراحی بوم کسب و کار و روشهای ایده پردازی عنوان کرد و گفت: یک کسب و کار از ایده ها شروع می شود.

وی در ادامه با اشاره به مراحل ایده پردازی، گفت: این مراحل شامل مرحله خلق ایده ها،  انتخاب و اجرای ایده ها است. در این راستا در خلق ایده سوالاتی چون چه چیزی را خلق می کنیم؟ برای چه کسانی خلق می کنیم؟ چه مشکلی را حل می کنیم؟ و چه نیازی را پاسخ می گوید؟ مطرح می شود.

کرد در ادامه با ارائه تعریف هایی از کسب و کار گفت: مدل کسب کار دارای 9 بخش است که منطق یک شرکت در چگونگی کسب درآمد را نشان می دهد. از جمله این بخش ها می توان به  دامنه مشتریان، ارتباط با مشتری، ارزش پیشنهادی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی، مسیرهای ارتباطی، منابع کلیدِی اشاره کرد.

8کارگاه ذکر شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری شرکت فرابورس ایران، شرکت سرمایه گذاری صنایع بهشهر، خانه نوآوری، کارگزاری رسد معاونت علمی ریاست جمهوری طی چهار روز درغرفه پارک علم و فناوری "دانشگاه تهران برگزار شد.